Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11399
Title: Promovendo o desenvolvimento da educação financeira em uma perspectiva etnomatemática.
Other Titles: Promoting the development of financial educational in an ethnomathematical perspective.
Authors: Alves, Gelindo Martineli
Rosa, Milton
Viana, Marger da Conceição Ventura
Keywords: Cidadania
Estudo do Método Misto
Citizenship
Ethnomathematics
Mixed Methods Study
Issue Date: 2017
Citation: ALVES, G. M.; ROSA, M.; VIANA, M. da C. V. Promovendo o desenvolvimento da educação financeira em uma perspectiva Etnomatemática. Journal of Mathematics and Culture, v. 11, n. 2, p. 22-42, out. 2017. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article2_gelindo_milton_marger.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2019.
Abstract: Esta pesquisa foi conduzida com 35 alunos do oitavo ano de uma escola pública. O principal objetivo foi verificar as contribuições do Programa Etnomatemática para a formação da cidadania dos alunos com atividades relacionadas com a Educação Financeira. A base teórica da etnomatemática buscou verificar o elo entre o conhecimento matemático cotidiano dos alunos com aquele institucionalizado nas escolas. A coleta, a análise e a interpretação dos dados foram realizadas com a metodologia do estudo misto. Os resultados apontaram para a necessidade de os professores desenvolverem atividades relacionadas com a Educação Financeira com fundamentação no Programa Etnomatemática para o desenvolvimento da cidadania dos alunos.
metadata.dc.description.abstracten: This research was conducted with a group of 35 eighth graders in a public school. The main objective was to investigate the contributions of the Ethnomathematics Program for the development of student citizenship with activities related to Financial Education. The theoretical basis of ethnomathematics sought to check the link between students daily mathematical knowledge with the institutionalized school knowledge. The collection, analysis, and interpretation of data were performed by using the mixed methods study. The results of this research point to the need for teachers to develop activities related to Financial Education that are substantiated by Ethnomathematics Program for the development of students citizenship.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11399
metadata.dc.identifier.uri2: https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article2_gelindo_milton_marger.pdf
ISSN: 1558-5336
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_PromovendoDesenvolvimentoEducação.pdf404,53 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.