Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11376
Title: Conectando a etnomatemática e a pedagogia culturalmente relevante na educação matemática para a promoção da justiça social.
Other Titles: Connecting ethnomathematics and culturally relevant pedagogy in mathematics education to the promotion of social justice.
Authors: Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
Keywords: Ação pedagógica
Pedagogical action
Issue Date: 2018
Citation: ROSA, M.; OREY, D. C. Conectando a etnomatemática e a pedagogia culturalmente relevante na educação matemática para a promoção da justiça social. Rematec, v. 13, n. 29, p. 6-23, set./dez. 2018. Disponível em: <http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/143>. Acesso em: 19 mar. 2019.
Abstract: Um dos desafios enfrentados, internacionalmente, pelos sistemas educacionais está relacionado com o crescente número de alunos de diversas origens linguísticas e culturais em salas de aula. Essa diversidade tem atraído a atenção de professores, educadores e pesquisadores, pois é uma área que busca conectar as experiências cotidianas dos alunos com o procoesso de ensino e aprendizagem visam tornar os sistemas educacionais humanizados. Assim, existe uma crescente urgência para resolver essa lacuna para educar, efetivamente, todos os alunos. No contexto da justiça social, é necessário examinar a incorporação da influência da cultura no desenvolvimento da matemática e, ao mesmo tempo, alicerçá-la nas abordagens da etnomatemática e da pedagogia culturalmente relevante que, podem assumir, nos currículos matemáticos, as diversas formas linguísticas e culturais de produção do conhecimento. Portanto, o objetivo dessa abordagem é a promoção integral das experiências diárias dos alunos no currícumo matemático escolar.
metadata.dc.description.abstracten: One of the challenges faced internationally by educational systems is related to the growing number of students from diverse linguistic and cultural backgrounds in classrooms. This diversity has attracted the attention of teachers, educators, and researchers, since it is an area that seeks to connect the daily experiences of students with the teaching and learning process aimed at making education systems humanized. There is a growing urgency to address this gap in order to effectively educate all students. In the context of social justice, it is necessary to examine the incorporation of mathematics into cultures and, at the same time, to base it on ethnomathematical and culturally relevant pedagogies that can assume, in mathematical curricula, the various linguistic and cultural forms of knowledge. Thus, the objective of this approach is the integral promotion of student daily experiences in the school mathematical curriculum.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11376
metadata.dc.identifier.uri2: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/143
ISSN: 1980-3141
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_ConectandoEtnomatemáticaPedagogia.pdf331,76 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.