Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10431
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSousa, Olenêva Sanches-
dc.contributor.authorFonseca, Adriano-
dc.contributor.authorRosa, Milton-
dc.date.accessioned2018-10-24T13:28:57Z-
dc.date.available2018-10-24T13:28:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationSOUSA, O. S.; FONSECA, A.; ROSA, M. EtnoMatemaTicas : pluralidade cultural em diversos Brasis. Journal of Mathematics and Culture, v. 11, n. 2, p. 139-168, out. 2017. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article8_oleneva_adriano_milton-1.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2018.pt_BR
dc.identifier.issn15585336-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10431-
dc.description.abstractCom um panorama sócio-histórico composto por diversas etnias, geografias e realidades, o Brasil exibe uma pluralidade cultural, sendo diverso em si mesmo. Há diversos Brasis! O Programa Etnomatemática expressa os saberes e fazeres de culturas distintas, que se identificam nas ticas (artes/técnicas) de matema (compreender/conviver/lidar) de distintos etnos (realidades socioculturais). Há diversas EtnoMatemaTicas! Por causa dessa diversidade, representada nos estudos publicados nos dois volumes da Edição Especial Etnomatemática, promovida pelo Journal of Mathematics and Culture em conjunto com EtnoMatemaTicas Brasis, esse artigo reflete acerca das possibilidades teórico-práticas da Etnomatemática enquanto programa de pesquisa, campo epistemológico e possibilidade teórica para orientação de ações pedagógicas em diversos contextos.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.rightsrestritopt_BR
dc.subjectDiversidade brasileirapt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectPesquisapt_BR
dc.subjectPrograma etnomatemáticapt_BR
dc.subjectEpistemologypt_BR
dc.titleEtnoMatemaTicas : pluralidade cultural em diversos Brasis.pt_BR
dc.title.alternativeEthnoMathemaTics : cultural plurality in diverse Brasis.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.description.abstractenWith a socio-historical panorama composed by diverse ethnicities, geographies, and realities, Brazil exhibits a cultural plurality, being diverse in itself. There are a diversity of Brasis! The Program Ethnomathematics expresses the knowledges and doings of members of distinct cultures that identify themselves in the tics (arts/techniques) of mathema (understanding/coexistence/dealing) in different ethnos (sociocultural realities). There are diverse EthnoMatemaTicas! Because of this diversity represented in the studies published in the two volumes of the Ethnomathematics Special Edition, promoted by the Journal of Mathematics and Culture together with EtnoMatemaTicas Brasis, this article reflects on the theoretical-practical possibilities of Ethnomathematics as a research program, an epistemological field, and a theoretical possibility to guide pedagogical actions in various contexts.pt_BR
dc.identifier.uri2https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article8_oleneva_adriano_milton-1.pdfpt_BR
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EtnoMatemaTicas.pdf346,38 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.