Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/9797
Title: | Impactos das práticas familiares sobre a proficiência em Língua Portuguesa e Matemática no Ensino Fundamental. |
Other Titles: | Impacts of family practices on proficiency in Portuguese and Mathematics at Elementary Schools. |
Authors: | Matos, Daniel Abud Seabra Nogueira, Maria Alice de Lima Gomes Resende, Tânia de Freitas Nogueira, Cláudio Marques Martins Alves, Maria Teresa Gonzaga |
Keywords: | Influência da família Rendimento escolar Métodos estatísticos |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | MATOS, D. A. S. et al. Impactos das práticas familiares sobre a proficiência em Língua Portuguesa e Matemática no Ensino Fundamental. Pró-Posições, v. 28, p. 33-54, n. 2017. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8649159/15723>. Acesso em: 27 mar. 2018. |
Abstract: | O objetivo do estudo aqui relatado é investigar o impacto de recursos e práticas familiares no desempenho escolar de alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Selecionaram-se 299 alunos que participaram do GERES 2005, aos quais se aplicou um questionário com 145 questões. Empregaram-se métodos quantitativos: modelagem de equações estruturais. Dentre os principais resultados, destaca-se que os fatores capital cultural objetivado, capital informacional, práticas de escrita e interação pais e filhos foram impactados pelo nível socioeconômico; as práticas de escrita foram a variável de maior impacto no desempenho em português; e o capital informacional, o fator de maior impacto em matemática. Ocorreu vantagem significativa das escolas privadas no que se refere à proficiência dos alunos; e a matemática se mostrou mais diretamente dependente do tipo de escola. |
metadata.dc.description.abstracten: | The goal is to investigate the impact of family resources and practices on the school performance of students from elementary schools. We selected 299 students who participated in the GERES 2005. We used a questionnaire with 145 questions. We applied quantitative methods: structural equation modeling. Among the main results, we highlight: four factors - objectified cultural capital, informational capital, family writing practices, and parent-child interaction - were impacted by socioeconomic status; family writing practices were the variable with the biggest impact on Portuguese performance, and informational capital was the factor with the greatest impact on Mathematics; significant advantage of private schools on students’ proficiency; Mathematics was more directly related to school type. |
URI: | http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/9797 |
ISSN: | 19806248 |
metadata.dc.rights.license: | All the contents of the journal Pro-Posições, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License wich permits copy and redistribute the material in any medium or format. Fonte: Pro-Posições <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0103-7307&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 jan. 2018. |
Appears in Collections: | DEEDU - Artigos publicados em periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO_ImpactosPráticasFamiliares.pdf | 774,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.