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dc.contributor.authorRosa, Milton-
dc.contributor.authorOrey, Daniel Clark-
dc.date.accessioned2017-02-01T16:07:08Z-
dc.date.available2017-02-01T16:07:08Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomodeling: an ethnomathematical view on mathematical modeling. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 1, n. 1, 2011. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/revista/index.php/ripem/article/view/1126>. Acesso em: 01 fev. 2017.pt_BR
dc.identifier.issn2238-0345-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/7207-
dc.description.abstractA major problem with mathematics education in contemporary society is its overwhelming bias towards a Western orientation in its topics and research paradigm. A search for new approaches and methodologies is necessary to record historical forms of mathematical ideas that occur in different cultural contexts, and to take advantage of the an emerging globalization of business, science, religion, art, music and other aspects of culture (Orey & Rosa, 2007). There is a need to apply a fundamentally different philosophy, modeling techniques, and an ethnomathematical perspective to mathematics curriculum. In this chapter, the authors propose to demonstrate how, as a member of the family of ethnosciences, ethnomodeling is a methodology for teaching and learning of mathematics. Ethnomodeling challenges the prevailing way of thinking. In order to keep up with modern Western developmental models, other cultures have been forced to adapt or perish. Relying primarily on constructivist theories, the authors argue that universal theories of mathematics take different forms in different cultures, and that Western views on abstract ideas of modeling are culturally bound. In so doing, the study of ethnomodeling is considered a powerful tool used in the translation of a problem-situation of mathematical ideas and practices within a culture. These new-found ethnomathematical lenses lead to new findings in the development of an inclusive model of mathematics.pt_BR
dc.language.isoen_USpt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.subjectConstructivismpt_BR
dc.subjectEthnomathematicspt_BR
dc.subjectEthnosciencespt_BR
dc.subjectMulticulturalismpt_BR
dc.titleEthnomodeling : an ethnomathematical view on mathematical modeling.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.rights.licenseOs trabalhos publicados no periódico International Journal for Research In Mathematics Education estão sob Licença Creative Commons que permite copiar, distribuir e transmitir o trabalho desde que sejam citados o autor e o licenciante. Não permite o uso para fins comerciais. Fonte: International Journal for Research In Mathematics Education <http://www.sbem.com.br/revista/index.php/ripem/index>. Acesso em: 22 out. 2019.-
dc.description.abstractenUm problema relevante que aflige a educação matemática em tempos atuais é o seu alinhamento estrito com modos ocidentais em seus tópicos e paradigmas de pesquisa. Para a busca de novas abordagens e metodologias cabe investigar formas históricas das ideias matemáticas que ocorrem em diferentes contextos culturais, e tendo em conta a globalização, considerar ciência, religião, arte, música e outros aspectos da cultura (Orey & Rosa, 2007). Há necessidade de ruptura com esse estado de coisas, tendo em vista uma filosofia fundamentalmente diferente, dentro de uma perspectiva etnomatemática do currículo. Neste texto, os autores propõem demonstrar como, um integrante da família das etnociências – ethnomodeling – constitui-se numa metodologia de ensino e aprendizagem da matemática. Mostrar-se-á que ela desafia o modo predominante de pensar. A ethnomodeling é considerada uma poderosa ferramenta utilizada na tradução de uma situação-problema, em termos de ideias e práticas matemáticas, no âmbito de uma dada cultura. Nesse sentido, a proposta tem por finalidade a análise de um modelo inclusivo de educação matemática.pt_BR
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