Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/7159
Title: Articulações e tensões na configuração da tutoria em cursos de EAD : o caso do curso de pedagogia do CEAD/UFOP.
Other Titles: Interrelations and tensions in the constituition of tutoring in distance education courses : the case of the pedagogy course at CEAD/UFOP.
Authors: Jorge, Gláucia Maria dos Santos
Antonini, Elizabeth
Keywords: Educação a distância
Tutoria
Trabalho colaborativo
Distance education
Tutoring
Issue Date: 2011
Citation: JORGE, G. M. dos S.; ANTONINI, E. Articulações e tensões na configuração da tutoria em cursos de EAD : o caso do curso de pedagogia do CEAD/UFOP. Vertentes, São João del Rei, v. 19, p. 129-140, 2011. Disponível em: <http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/vertentes/v.%2019%20n.%201/Glaucia_e_Elizabeth.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2017.
Abstract: O objetivo deste artigo é relatar a experiência da configuração da tutoria do curso de Pedagogia do CEAD/UFOP, contextualizado no Sistema Universidade Aberta do Brasil. As políticas públicas que balizaram a implantação da EaD no CEAD/UFOP e a transição de um trabalho baseado em materiais impressos para outro que envolvia tecnologias fomentaram discussões sobre a organização da tutoria, a precarização do trabalho do tutor e a necessidade de debates sobre a institucionalização da profissão “tutor”. Atentamos para o fato de que a possibilidade de organização da tutoria está relacionada às políticas públicas e ao projeto pedagógico do curso. Portanto, o trabalho colaborativo de professores e tutores agrega qualidade ao processo educativo.
metadata.dc.description.abstracten: The goal of this paper is to report the experience with the development of a tutoring program for the undergraduate Pedagogy course at the Center for Distant Education (CEAD) of Federal University of Ouro Preto (UFOP), within the context of the Brazilian Open University (UAB). The public policies that founded the implementation of Distance Education at CEAD/UFOP and the transition from a paper based work to a technology based one motivated discussions about the organization of a tutoring program, the working conditions of tutors and the need for the institutionalization of the job “tutor”. We focus on the fact that the organization of tutoring is intricate in these policies, as well as with the pedagogic project of the course. We conclude that collaboration between tutors and professors brings higher quality to the course.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/7159
metadata.dc.identifier.uri2: http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/vertentes/v.%2019%20n.%201/Glaucia_e_Elizabeth.pdf
Appears in Collections:DEETE - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_ArticulaçõesTensõesConfiguração.pdf
  Until 2030-01-27
105,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.