Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/7157
Title: Aproximando diferentes campos de conhecimento em educação : a etnomatemática, a etnobiologia e a etnoecologia.
Other Titles: Approximations of different knowledge fields in education : ethnomathematics, ethnobiology, and ethnoecology.
Authors: Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
Keywords: Etnociências
Grupos culturais
Ethnosciences
Cultural groups
Issue Date: 2014
Citation: ROSA, M.; OREY, D. C. Aproximando diferentes campos de conhecimento em educação : a etnomatemática, a etnobiologia e a etnoecologia. Vidya, Santa Maria, v. 34, n. 1, p. 1-14, 2014. Disponível em: <http://www.periodicos.unifra.br/index.php/VIDYA/article/view/14/202>. Acesso em: 27 jan. 2017.
Abstract: O inter-relacionamento de saberes locais com diversas áreas de conhecimento é importante para obtermos informações precisas e estruturadas sobre um determinado campo do conhecimento. Para que tenhamos condições de abordar com clareza essas inter-relações, necessitamos compreender conceitos específicos encontrados em grandes áreas de conhecimento como, por exemplo, a Biologia, a Ecologia e a Matemática, que podem estar respaldadas em campos de pesquisa recentes denominados de Etnobiologia, Etnoecologia e Etnomatemática. Um dos principais objetivos da etnobiologia, bem como da etnoecologia é promover um embasamento teórico capaz de integrar diferentes ramos das ciências naturais a outros campos de conhecimento científico, servindo como um elo entre diferentes culturas para aclarar a compreensão e o respeito mútuo entre os membros desses grupos. Nesse contexto, o Programa Etnomatemática visa estimular reflexões mais abrangentes sobre a natureza do pensamento matemático no âmbito cognitivo, histórico, social e cultural.
metadata.dc.description.abstracten: The interrelation of local knowledge with various areas of knowledge is very important for obtaining precise and structured information in a particular field of knowledge. In order to clearly address these interrelationships, we need to understand concepts found in knowledge areas such as biology, ecology and mathematics, which can be supported in newer fields of research called Ethnobiology, Ethnoecology and Ethnomathematics. A major goal of Ethnobiology and Ethnoecology would be to promote a theoretical foundation able to integrate different branches of natural sciences to other fields of scientific knowledge. Also, philosophically this should serve as a link between different cultures in an attempt to clarify understanding and mutual respect among all members of these groups. In this context, an Ethnomathematics Program aims to stimulate broader reflections about the nature of mathematical thinking in cognitive, historical, social and cultural.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/7157
metadata.dc.identifier.uri2: http://www.periodicos.unifra.br/index.php/VIDYA/article/view/14/202
ISSN: 0104270X
Appears in Collections:DEGEP - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_AproximandoDiferentesCampos.pdf613,04 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.