Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/6846
Title: Ethnomathematics : the cultural aspects of mathematics.
Other Titles: Etnomatemática : os aspectos culturais da matemática.
Authors: Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
Keywords: Ethnomathematics
Culture
Mathematics curriculum
Currículo etnomatemático
Contextos socioculturais
Issue Date: 2011
Citation: ROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomathematics : the cultural aspects of mathematics. Revista Latinoamericana de Etnomatemática. Disponível em: <http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RLE/article/view/32>. Acesso em: 07 ago. 2016.
Abstract: A etnomatemática estuda os aspectos culturais da matemática. Apresenta os conceitos matemáticos do currículo escolar de uma maneira na qual esses conceitos estejam relacionados com as experiências cultural e diária dos alunos, reforçando, assim, a capacidade deles para elaborar conexões significativas e aprofundar o entendimento da matemática. A abordagem etnomatemática no currículo de matemática tem como objetivos tornar a matemática escolar mais relevante e significativa para os alunos, promovendo a qualidade geral da educação. Nesse contexto, a implementação da perspectiva etnomatemática no currículo escolar de matemática auxilia no desenvolvimento do aprendizado intelectual, social, emocional e político dos alunos ao utilizar as próprias referencias culturais para transmitir o conhecimento, as habilidades e as atitudes. Esse tipo de curriculo fornece maneiras pelas quais os alunos mantém a própria identidade enquanto são bem sucedidos academicamente. ______________________________________
ABSTRACT: Ethnomathematics studies the cultural aspects of mathematics. It presents mathematical concepts of the school curriculum in a way in which these concepts are related to the students’ cultural and daily experiences, thereby enhancing their abilities to elaborate meaningful connections and deepening their understanding of mathematics. Ethnomathematical approaches to mathematics curriculum are intended to make school mathematics more relevant and meaningful for students and to promote the overall quality of their education. In this context, the implementation of an ethnomathematical perspective in the school mathematics curriculum helps to develop students’ intellectual, social, emotional, and political learning by using their own unique cultural referents to impart their knowledge, skills, and attitudes. This kind of curriculum provides ways for students to maintain their identity while succeeding academically.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/6846
ISSN: 20115474
metadata.dc.rights.license: "Una vez que el artículo es aceptado por la Revista Latinoamericana de Etnomatemática, los/as autores ceden los derechos para publicar y distribuir el texto electrónicamente, así como para archivarlo y hacerlo accesible en línea. Los autores podrán distribuir su propio material sin solicitar permiso a la Revista Latinoamericana de Etnomatemática, siempre que se mencione que la versión original se encuentra. Fonte:<http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RLE/about/submissions#copyrightNotice>. Acesso em: 21 jul. 2016"
Appears in Collections:DEGEP - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EthnomathematicsConnectingCultural.pdf307,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.