Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/3731
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRosa, Milton-
dc.contributor.authorOrey, Daniel Clark-
dc.date.accessioned2014-11-07T16:41:50Z-
dc.date.available2014-11-07T16:41:50Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomathematics : the cultural aspects of mathematics. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, San Juan de Pasto, v. 4, n. 2, p. 32-54, 2011. Disponível em <http://revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/32>. Acesso em: 22 set. 2014.pt_BR
dc.identifier.issn2011-5474-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/3731-
dc.description.abstractA etnomatemática estuda os aspectos culturais da matemática. Apresenta os conceitos matemáticos do currículo escolar de uma maneira na qual esses conceitos estejam relacionados com as experiências cultural e diária dos alunos, reforçando, assim, a capacidade deles para elaborar conexões significativas e aprofundar o entendimento da matemática. A abordagem etnomatemática no currículo de matemática tem como objectivos tornar a matemática escolar mais relevante e significativa para os alunos, promovendo a qualidade geral da educação. Nesse contexto, a implementação da perspectiva etnomatemática no currículo escolar de matemática auxilia no desenvolvimento do aprendizado intelectual, social, emocional e político dos alunos ao utilizar as próprias referencias culturais para transmitir o conhecimento, as habilidades e as atitudes. Esse tipo de currículo fornece maneiras pelas quais os alunos mantém a própria identidade enquanto são bem sucedidos academicamente.-
dc.language.isoen_USpt_BR
dc.subjectEthnomathematicspt_BR
dc.subjectCulturept_BR
dc.subjectMathematics curriculumpt_BR
dc.subjectSociocultural contextspt_BR
dc.subjectInformal Mathematicspt_BR
dc.titleEthnomathematics : the cultural aspects of mathematics.pt_BR
dc.title.alternativeEtnomatemática : os aspectos culturais da matemática.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.rights.licenseTodos los contenidos de la Revista Latinoamericana de Etnomatemática se publican bajo la licencia de la Red Latinoamericana de Etnomatemática y el Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad de Nariño y pueden ser usados gratuitamente para fines no comerciales, dando los créditos a los autores y a la Revista, como lo establece esta licencia. Fonte: Revista Latinoamericana de Etnomatemática <http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RLE/about/submissions#copyrightNotice>. Acesso em: 05 set. 2014.pt_BR
dc.description.abstractenEthnomathematics studies the cultural aspects of mathematics. It presents mathematical concepts of the school curriculum in a way in which these concepts are related to the students’ cultural and daily experiences, thereby enhancing their abilities to elaborate meaningful connections and deepening their understanding of mathematics. Ethnomathematical approaches to mathematics curriculum are intended to make school mathematics more relevant and meaningful for students and to promote the overall quality of their education. In this context, the implementation of an ethnomathematical perspective in the school mathematics curriculum helps to develop students’ intellectual, social, emotional, and political learning by using their own unique cultural referents to impart their knowledge, skills, and attitudes. This kind of curriculum provides ways for students to maintain their identity while succeeding academically.-
Appears in Collections:DEGEP - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EthnomathematicsCulturalAspects.pdf307,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.