Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/17147
Title: A matemática daqui no mundo : explorando a ação pedagógica da etnomodelagem com a produção artesanal de carvão vegetal na perspectiva da glocalização.
Other Titles: The mathematics here in the world : exploring the pedagogical action of ethnomodelling with the artisanal production of charcoal in the perspective of glocalization.
Authors: Rabelo, Vanessa Aparecida Dutra
Orey, Daniel Clark
Keywords: Etnomodelos
Issue Date: 2023
Citation: RABELO, V. A. D.; OREY, D. C. A matemática daqui no mundo: explorando a ação pedagógica da etnomodelagem com a produção artesanal de carvão vegetal na perspectiva da glocalização. Journal of Mathematics and Culture, v. 17, n. 2, 2023. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2023/04/volume_2_article_2_rabelo_orey-final.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2023.
Abstract: Esse texto visa comunicar uma pesquisa de mestrado, em andamento, que almeja compreender como o desenvolvimento de uma ação pedagógica fundamentada na abordagem dialógica da Etnomodelagem pode contribuir para auxiliar estudantes na elaboração de etnomodelos relacionados com a produção artesanal de carvão vegetal originados na comunidade local na perspectiva da glocalização. A pesquisa será qualitativa e utilizará de questionários, blocos de atividades, entrevistas semiestruturadas e diário de campo como instrumentos para coleta de dados e se desenvolverá em uma escola da rede pública de ensino localizada em Itapecerica-MG, objetivando a participação de 24 estudantes e 6 produtores de carvão vegetal.
metadata.dc.description.abstracten: This text aims to communicate a master's research, in progress, which aims to understand how the development of a pedagogical action based on the dialogical approach of Ethnomodelling can contribute to helping students in the elaboration of ethnomodels related to the artisanal production of charcoal originated in the local community in glocalization perspective. The research will be qualitative and will use questionnaires, activity blocks, semi-structured interviews and a field diary as instruments for data collection and will be developed in a public school located in Itapecerica, Minas Gerais, aiming at the participation of 24 students and 6 charcoal producers.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/17147
metadata.dc.identifier.uri2: https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2023/04/volume_2_article_2_rabelo_orey-final.pdf
ISSN: 1558-5336
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_MatemáticaDaquiMundo.pdf
  Restricted Access
759,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.