Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/16940
Title: Voices from teaching experience and management in academic life.
Other Titles: Vozes da experiência docente e gestão na vida acadêmica.
Authors: Souza, Franciane Ester de
Neves, Inajara de Salles Viana
Keywords: Teaching work
Academic management
Higher education
Issue Date: 2023
Citation: SOUZA, F. E. de; NEVES, I. de S. V. Voices from teaching experience and management in academic life. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, artigo e023026, 2023. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/download/8668125/30055>. Acesso em: 06 jul. 2023.
Abstract: This paper discusses teaching work against the background of critically understanding the tensions that permeate the work process of higher education faculty, considering, centrally, the exercise of management activities related to positions of leadership, coordination or direction and representation in collegiate bodies in University. The research problem is linked to the author's professional practice in view of the perceived silence regarding the work of higher education professors in these activities. As a strategy to achieve the general objective of the research, it was sought to understand teaching work and the place that academic management occupies in its professionality, identifying the implications of the training process in the practice of the profession. In a qualitative approach, the study was developed through the analysis of Memories of Promotion to Full Professor of five professors from an Academic Unit of the Federal University of Minas Gerais. The investigation had Narrative Research as its methodological choice and as object of analysis the narratives of the professors of higher education to understand the experience from the perspective of management. Bardin's Content Analysis (2008) was used as a method to operationalize the exploration of the research object, as well as the treatment of results. The research results recognize that professionals in higher education face the challenge of being a teacher- researcher-manager on a daily basis within the logic of capitalist society, permeated by contradictions that are expressed in the education and work of this professional.
metadata.dc.description.abstracten: Este trabalho discute sobre o trabalho docente tendo como o pano de fundo compreender criticamente as tensões que atravessam o processo de trabalho do docente do magistério superior considerando, centralmente, o exercício das atividades de gestão relacionadas a cargos de chefia, coordenação ou direção e representação em órgãos colegiados na Universidade. O problema da pesquisa está articulado à prática profissional da pesquisadora diante do silêncio percebido em relação trabalho do docente do ensino superior nessas atividades. Como estratégia para atingir o objetivo geral da pesquisa buscou-se compreender trabalho docente e o lugar que a gestão acadêmica ocupa na sua profissionalidade, identificando as implicações do processo de formação no exercício da profissão. Em uma abordagem qualitativa, o estudo se desenvolveu a partir da análise dos Memoriais de Promoção à Professor Titular de cinco professores de uma Unidade Acadêmica da Universidade Federal de Minas Gerais. A investigação teve como escolha metodológica a Pesquisa Narrativa e como objeto de análise as narrativas dos docentes do magistério superior para compreender a experiência na perspectiva da gestão. Utilizou-se a Análise de Conteúdo de Bardin (2008) como método para operacionalizar a exploração do objeto da pesquisa, bem como o tratamento dos resultados. Os resultados da pesquisa reconhecem que o docente do magistério superior enfrenta cotidianamente o desafio de ser professor-pesquisador-gestor na lógica da sociedade capitalista, permeada de contradições que se expressam na educação e no trabalho deste profissional.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/16940
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i0.8668125 e-location: e023026
ISSN: 2446-9424
metadata.dc.rights.license: Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - AtribuiçãoNãoComercial 4.0 Internacional. Fonte: PDF do artigo.
Appears in Collections:DEETE - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_VoicesTeachingExperience.pdf469,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.