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Title: Prevalence and factors associated with anxiety among university students of health sciences in Brazil : findings and implications.
Other Titles: Prevalência e fatores associados à ansiedade entre universitários de ciências da saúde no Brasil : achados e implicações.
Authors: Alves, Júlia Vasconcelos de Sá
Paula, Waléria de
Netto, Patrícia Ribeiro Rezende
Godman, Brian
Nascimento, Renata Cristina Rezende Macedo do
Vital, Wendel Coura
Keywords: Mental disorders
Transtornos mentais
Issue Date: 2021
Citation: ALVES, J. V. de S. et al. Prevalence and factors associated with anxiety among university students of health sciences in Brazil: findings and implications. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 70, p. 99-107, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/6NYtJ9h8ZWhgQ7wX7HmPNHs/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 11 out. 2022.
Abstract: Objective: The aim was to evaluate the prevalence and factors associated with anxiety disorders among university students of health sciences at Federal University of Ouro Preto, Brazil. Methods: A cross-sectional study between March to June 2019. Data were collected through a self-administered questionnaire including sociodemographic, academic, family and behavioral issues. The Beck Anxiety Inventory was used to assess anxiety. Estimates were obtained through the prevalence ratio and Poisson multivariate analysis. Results: Four hundred and ninety-three students participated with a mean age of 23.1 and predominantly women (79.9%). All students had some degree of anxiety, with the frequency of the severe, moderate and mild forms being 28.0%, 29.8% and 27.0%, respectively. The factors associated with anxiety included having suffered psychological and/or physical violence in childhood, having suicidal thoughts, having a deceased parent, living with parents, being dissatisfied with the course and being in the exam period. Conclusions: The prevalence of anxiety was high in our study and family problems prior to entering university seem to significantly influence the degree of anxiety, which may compromise the student’s academic and social performance.
metadata.dc.description.abstracten: Objetivo: O objetivo foi avaliar a prevalência e os fatores associados aos transtornos de ansiedade em estudantes universitários de ciências da saúde da Universidade Federal de Ouro Preto, Brasil. Métodos: Estudo transversal, entre março e junho de 2019. Os dados foram coletados por meio de questionário autoaplicável, incluindo questões sociodemográficas, acadêmicas, familiares e comportamentais. O Inventário de Ansiedade de Beck foi usado para avaliar a ansiedade. As estimativas foram obtidas por meio da razão de prevalência e análise multivariada de Poisson. Resultados: Participaram 493 alunos com idade média de 23,1 anos e predominância do sexo feminino (79,9%). Todos os alunos apresenta- ram algum grau de ansiedade, sendo a frequência da forma grave, moderada e leve de 28,0%, 29,8% e 27,0%, respectivamente. Os fatores associados à ansiedade foram: ter sofrido violência psicológica e/ou física na infância, ter pensamentos suicidas, ter pai falecido, morar com os pais, ter insatisfação com o curso e estar em período de provas. Conclusões: A prevalência de ansiedade foi elevada em nosso estudo e os problemas familiares anteriores ao ingresso na universidade parecem influenciar significativamente no grau de ansiedade, podendo comprometer o desempenho acadêmico e social do discente.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15865
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000322
ISSN: 1982-0208
metadata.dc.rights.license: This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Fonte: o PDF do artigo.
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