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dc.contributor.authorOrey, Daniel Clark-
dc.contributor.authorRosa, Milton-
dc.date.accessioned2022-12-06T21:41:14Z-
dc.date.available2022-12-06T21:41:14Z-
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.citationOREY, D. C.; ROSA, M. The role of Ubiratan D’Ambrosio and ethnomathematics to the development of social justice in mathematics education. Journal of Mathematics and Culture, v. 16, n. 1, p. 52-71, 2022. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2022/01/article_5_final-161.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2022.pt_BR
dc.identifier.issn1558-5336-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15856-
dc.description.abstractOne of the challenges faced by educational systems around the world is related to the growing number of students from linguistic and culturally diverse backgrounds. Both cultural and linguistic diversity draw increased attention by many teachers and researchers as areas identified as having connections to failed educational systems. However, there is a growing sense of urgency to resolve this inability to effectively educate all students. In the context of social justice, it is necessary to examine the embeddedness of mathematics in cultures, while drawing from ethnomathematical approaches that take on linguistic and cultural forms of knowledge production in the mathematics curricula. This pedagogical approach intends to promote social justice and the overall quality of students’ educational experience. In this context, this article also discusses the role of Ubiratan D’Ambrosio and ethnomathematics to the development of social justice in mathematics education.pt_BR
dc.language.isoen_USpt_BR
dc.rightsrestritopt_BR
dc.subjectPedagogical actionpt_BR
dc.titleThe role of Ubiratan D’Ambrosio and ethnomathematics to the development of social justice in mathematics education.pt_BR
dc.title.alternativeO papel de Ubiratan D’Ambrosio e da etnomatemática para o desenvolvimento da justiça social na educação matemática.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.description.abstractenUm dos desafios enfrentados pelos sistemas educacionais em todo o mundo está relacionado ao número crescente de alunos de origens linguísticas e culturalmente diversas. A diversidade cultural e linguística atrai cada vez mais a atenção de muitos professores e pesquisadores como áreas identificadas que têm conexões com sistemas educacionais falidos. Contudo, há um senso crescente de urgência para resolver essa incapacidade de educar efetivamente todos os alunos. No contexto da justiça social, é necessário examinar a inserção da matemática nas culturas, ao mesmo tempo que se baseia em abordagens etnomatemáticas que assumem formas linguísticas e culturais de produção de conhecimento nos currículos de matemática. Essa abordagem pedagógica pretende promover a justiça social e a qualidade geral da experiência educacional dos alunos. Nesse contexto, este artigo também discute o papel de Ubiratan D’Ambrosio e a Etnomatemática para o Desenvolvimento da Justiça Social na Educação Matemática.pt_BR
dc.identifier.uri2https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2022/01/article_5_final-161.pdfpt_BR
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