Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15855
Title: Refletindo sobre as seis dimensões do Programa Etnomatemática na perspectiva da glocalização.
Other Titles: Reflecting on the six dimensions of the Ethnomathematics as a Program from the glocalization perspective.
Authors: Rosa, Milton
Alves, Gelindo Martineli
Orey, Daniel Clark
Keywords: Ação pedagógica
Grupos culturais
Issue Date: 2022
Citation: ROSA, M.; ALVES, G. M.; OREY, D. C. Refletindo sobre as seis dimensões do Programa Etnomatemática na perspectiva da glocalização. Journal of Mathematics and Culture, v. 16, n. 1, p. 90-118, 2022. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2022/01/article_5_final-161.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2022.
Abstract: Ao refletir sobre as seis dimensões da etnomatemática, um aspecto importante desse programa é a possibilidade da elaboração de uma ação pedagógica inovadora para o desenvolvimento de uma sociedade dinâmica e glocalizada. Desse modo, a glocalização significa a aceleração e a intensificação da interação e da integração entre os membros de grupos culturais distintos em contextos diversos como o escolar. Assim, um dos principais objetivos dessas dimensões é o desenvolvimento de uma visão cultural do processo de ensino e aprendizagem em matemática que pode resultar no intercâmbio (glocalização) de ideias, procedimentos e práticas matemáticas que são compartilhadas dialogicamente entre esses membros que vivenciam experiências cotidianas diversas em contextos distintos através do dinamismo cultural. Desse modo, os autores buscam tecer argumentos e fomentar reflexões sobre as seis dimensões da etnomatemática e as suas possibilidades de elaboração de ações pedagógicas na perspectiva da glocalização.
metadata.dc.description.abstracten: When reflecting on the six dimensions of Ethnomathematics, an important aspect of this program is the possibility of developing an innovative pedagogical action for the development of a dynamic and glocalized society. Thus, glocalization refers to the acceleration and intensification of the interaction and integration between members of distinct cultural groups in different contexts such as schools. Thus, one of the main objectives of these dimensions is the development of a cultural vision of the teaching and learning process in Mathematics that can result in the exchange (glocalization) of ideas, procedures and mathematical practices that are dialogically shared among these members who experience diverse everyday experiences in different contexts through cultural dynamism. In this regard, the authors seek to make arguments and encourage reflections on the six dimensions of ethnomathematics and its possibilities of elaboration of pedagogical actions from a glocalization perspective.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15855
metadata.dc.identifier.uri2: https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2022/01/article_5_final-161.pdf
ISSN: 1558-5336
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_RefletindoSeisDimensões.pdf
  Restricted Access
578,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.