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dc.contributor.authorOliveira, Breynner Ricardo de-
dc.contributor.authorPeixoto, Maria do Carmo de Lacerda-
dc.date.accessioned2022-01-10T19:09:16Z-
dc.date.available2022-01-10T19:09:16Z-
dc.date.issued2021pt_BR
dc.identifier.citationOLIVEIRA, B. R. de; PEIXOTO, M. do C. de L. Street-level bureaucracy and public policies: analyzing educational policy implementation from the perspective of schools and teachers. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/6ynS4N65GyYkQYxZGYymHJC/abstract/?lang=en>. Acesso em: 25 ago. 2021.pt_BR
dc.identifier.issn1982-6621-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/14316-
dc.description.abstractThis paper analyzes the implementation of educational policies and the roles of school professionals considering the street-level bureaucracy theory (LIPSKY, 1980). This study assumes that educational reforms elect schools as planning and administration centers, making them and the professionals working there responsible for new attributions which are motivated by improved autonomy, in addition to administrative and educational decentralization. In these contexts, which are marked by schools’ increasing empowerment, the discretionary power exercised by its professionals (teachers, principals, coordinators, among others) is a key element to understanding the availability and implementation of programs and their ability to either influence or change the design of educational policies on a local level. This perspective emphasizes the importance of considering those closer to actions deriving from such policies, that is, the actors who see the bottom-up process because they are in the lower end. According to Lipsky (1980), these are the so-called local policy agents or street-level public agents. As for schools, we understand that to enforce a certain policy, factors such as interpersonal influence, commitments, and informal negotiations are as important as formal processes and regulations. Finally, this study attempts to prove the impacts and contours assumed by changes in school dynamics in terms of translating local educational policies.pt_BR
dc.language.isoen_USpt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.titleStreet-level bureaucracy and public policies : analyzing educational policy implementation from the perspective of schools and teachers.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.rights.licenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonC International (CC BY-NC 4.0). Fonte: o PDF do artigo.pt_BR
dc.description.abstractenEste artigo analisa a implementação de políticas educacionais e os papéis dos profissionais da escola considerando a teoria da burocracia de rua (LIPSKY, 1980). Este estudo parte do pressuposto de que as reformas educacionais elegem as escolas como centros de planejamento e gestão, responsabilizando-as, a elas e aos profissionais que nela atuam, por novas atribuições motivadas pela melhoria da autonomia, além da descentralização administrativa e educacional. Nestes contextos, marcados pelo crescente empoderamento das escolas, o poder discricionário dos seus profissionais (professores, diretores, coordenadores, entre outros) é um elemento fundamental para compreender a disponibilidade e implementação dos programas e a sua capacidade de influenciar ou modificar a formulação de políticas educacionais em nível local. Essa perspectiva enfatiza a importância de se considerar aqueles mais próximos das ações decorrentes dessas políticas, ou seja, os atores que veem o processo de baixo para cima por estarem na extremidade inferior. Segundo Lipsky (1980), são os chamados agentes de políticas locais ou agentes públicos de rua. Quanto às escolas, entendemos que para fazer cumprir uma determinada política, fatores como influência interpessoal, compromissos e negociações informais são tão importantes quanto processos e regulamentos formais. Por fim, este estudo busca comprovar os impactos e contornos assumidos pelas mudanças na dinâmica escolar em termos de tradução das políticas educacionais locais.pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0102-4698219212pt_BR
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