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dc.contributor.authorJunio, Julio Cesar Araujo Silva-
dc.contributor.authorNodari, Douglas-
dc.contributor.authorCavalheiro, Mariana de Oliveira-
dc.contributor.authorVictor, Fernanda Gomes-
dc.date.accessioned2021-06-29T19:55:14Z-
dc.date.available2021-06-29T19:55:14Z-
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.citationJUNIO, J. C. A. S. et al. Performance of supermarkets in Santa Catarina: an analysis of small and medium-sized units. Gestão & Produção, v. 27, p. e4685, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/gp/a/sqqysjvHW94jhF7fgscMcWf/abstract/?lang=en>. Acesso em: 24 maio 2021.pt_BR
dc.identifier.issn1806-9649-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13322-
dc.description.abstractThe retail supermarket sector is one of the most important in the third sector. Besides being one of that most generates direct and indirect jobs, it is one of the first to capture changes in consumer behavior. Given the strong competition and constant evolution of the sector, it is necessary to improve techniques for individual performance measurement of the networks and the construction of parameters of relative comparison between the units. The aim of this article is to analyze the efficiency of a 31 supermarkets sample in Santa Catarina, using Data Envelopment Analysis (DEA). The variables used in the investigation were gross sales, the number of employees, sales area and number of checkout's in the period of 2014 and 2015. The results pointed out a low percentage of units at maximum efficiency for the two periods analyzed. Another relevant finding was that the variables that presented a mismatch to reach the maximum efficiency of the units was the “Sales area (m2 )” and “number of employees“, suggesting the existence of idle structure capacity.pt_BR
dc.language.isoen_USpt_BR
dc.rightsabertopt_BR
dc.subjectData envelopment analysispt_BR
dc.subjectEfficiencypt_BR
dc.subjectAnálise envoltória de dadospt_BR
dc.subjectEficiênciapt_BR
dc.titlePerformance of supermarkets in Santa Catarina : an analysis of small and medium-sized units.pt_BR
dc.title.alternativeDesempenho dos supermercados de Santa Catarina : uma análise de pequenas e médias unidades.pt_BR
dc.typeArtigo publicado em periodicopt_BR
dc.rights.licenseThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Fonte: o PDF do artigo.pt_BR
dc.description.abstractenO setor varejista de supermercados é de grande importância na geração de empregos e captação de mudanças no comportamento dos consumidores. Mudanças tecnológicas e mercadológicas ocorridas recentemente no setor aumentam a necessidade do aprimoramento de técnicas para a mensuração do desempenho individual das redes e a construção de parâmetros de comparação relativa entre as unidades. O objetivo deste artigo é analisar a eficiência de uma amostra de 31 supermercados de pequeno porte da região oeste de Santa Catarina. O método utilizado para a avaliação da eficiência foi a análise envoltória de dados (DEA), com as variáveis: faturamento, número de funcionários, área de vendas e o número de checkout’s, nos anos de 2014 e 2015. Os resultados encontrados apontaram para um baixo percentual de unidades em máxima eficiência de escala e técnica para os dois períodos analisados. Outra ponto relevante é a identificação das variáveis que apresentaram desajustes para o alcance da eficiência máxima das unidades (área de vendas e número de funcionários), sugerindo a existência de capacidade ociosa de estrutura.pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-530X4685-20pt_BR
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