Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/12672
Title: Uma análise sobre a taxonomia solo : aplicações na avaliação educacional.
Other Titles: An analysis of solo taxonomy : applications in educational evaluation.
Authors: Mol, Solange Maria
Matos, Daniel Abud Seabra
Keywords: Desenvolvimento cognitivo
Issue Date: 2019
Citation: MOL, S. M.; MATOS, D. A. S. Uma análise sobre a taxonomia solo: aplicações na avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 75, p. 722-747, set./dez. 2019. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/6593>. Acesso em: 03 jul. 2020.
Abstract: Os objetivos desta pesquisa são apresentar a Taxonomia SOLO como instrumento metodológico na avaliação educacional e realizar uma revisão da literatura sobre o uso dessa na avaliação educacional no Brasil. A SOLO é uma taxonomia cognitiva composta por cinco níveis que crescem em complexidade: 1) pré-estrutural; 2) uniestrutural; 3) multiestrutural; 4) relacional; e 5) abstrato estendido. Esses níveis são subdivididos em duas categorias de aprendizagem: superficial e profunda. A SOLO apresenta muitas aplicações: avaliação de sala de aula, avaliação externa, formação de professores, elaboração de questões, entre outras. O número reduzido de pesquisas encontradas confirma o pouco uso dessa taxonomia no cenário brasileiro. Assim a contribuição do nosso trabalho é apresentar a SOLO e seus usos.
metadata.dc.description.abstracten: This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity: 1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/12672
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.18222/eae.v30i75.6593
ISSN: 1984-932x
metadata.dc.rights.license: Este é um artigo de acesso aberto distribuído nos termos da licença Creative Commons do tipo BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/). Fonte: o próprio artigo.
Appears in Collections:DEEDU - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_AnáliseTaxonomiaSolo.pdf457,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.