Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11380
Title: Etnomodelos como uma ação pedagógica : um produto educacional com sugestões para a prática docente em salas de aula.
Other Titles: Ethnomodels as a pedagogical action : an educational product with suggestions for teaching practices in the classrooms.
Authors: Cortes, Diego Pereira de Oliveira
Orey, Daniel Clark
Rosa, Milton
Keywords: Caderno de sugestões
Etnomodelagem
Suggestions notebook
Ethnomodelling
Issue Date: 2018
Citation: CORTES, D. P. de O.; OREY, D. C.; ROSA, M. Etnomodelos como uma ação pedagógica : um produto educacional com sugestões para a prática docente em salas de aula. Revista BoEM, v. 6, n. 10, p. 40-60, ago. 2018. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/11716>. Acesso em: 19 mar. 2019.
Abstract: Esse artigo descreve um produto educacional, como um caderno de sugestões, para a elaboração de etnomodelos como uma ação pedagógica. O principal objetivo desse produto, que se originou de uma dissertação de Mestrado Profissional em Educação Matemática defendida na UFOP, é trazer sugestões para a prática docente em sala de aula. Esse produto foi fundamentado em uma base teórica relacionada com a etnomatemática, a modelagem e a etnomodelagem, bem como na elaboração de etnomodelos êmicos, éticos e dialógicos. Desse modo, descrevemos a estrutura desse caderno de sugestões, as teorias que o fundamentaram, os objetivos que nortearam a sua elaboração, as maneiras de sua divulgação e, também, algumas considerações em relação ao desenvolvimento das atividades matemáticas curriculares relacionadas com a elaboração dos etnomodelos que foram desenvolvidos para utilização da prática docente na ação pedagógica da etnomodelagem.
metadata.dc.description.abstracten: This article describes an educational product, in the form of a suggestion notebook, for the elaboration of ethnomodels as a pedagogical action. The main objective of this product, which originated from a professional master thesis in Mathematics Education defended at UFOP, is to bring suggestions for teaching practice in the classroom. This product was based on a theoretical basis related to ethnomathematics, modelling, and ethnomodelling, as well the elaboration of emic, etic, and dialogical ethnomodels. In this way, we describe the structure of this suggestions notebook, the theories underlying it, the objectives that guided its elaboration, the ways of its dissemination and, also, some considerations regarding to the development of mathematical curricular activities related to the elaboration of the ethnomodels which were developed for the use of teaching practice in the pedagogical action of ethnomodelling.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11380
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5965/2357724X06102018040
ISSN: 2357-724X
metadata.dc.rights.license: Os trabalhos publicados pela Revista BOEM estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Fonte: Revista BOEM <http://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/about/submissions#copyrightNotice>. Acesso em: 27 mar. 2019. .
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EtnomodelosAçãoPedagógica.pdf290,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.