Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10142
Title: Universidade Federal e políticas públicas no Brasil : análises sobre o Reuni.
Other Titles: Federal University and pblic policy in Brazil : analysis about the Reuni.
Authors: Maranhão, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque
Fernandes, Talita Almeida
Pereira, Jussara Jéssica
Maranhão, Roberto Kaehler de Albuquerque
Keywords: Ensino superior
Higher education
Issue Date: 2018
Citation: MARANHÃO, C. M. S. de A. et al. Universidade Federal e políticas públicas no Brasil : análises sobre o Reuni. Revista da Faculdade de Santo Agostinho, v. 15, n.3, p. 51-78, 2018. Disponível em: <http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1561>. Acesso em: 27 jul. 2018.
Abstract: Esta pesquisa de caráter qualitativo, descritivo, se propôs a compreender qual a contribuição, ainda que inicial, do programa Reuni para a democratização do acesso ao ensino superior, nas universidades federais no Brasil. A pesquisa avaliou informações textuais e apresentações gráficas, que se referiam: a) Número de matrículas criadas pelo programa Reuni; b) Número de vagas criadas pelo programa Reuni; e c) Recursos financeiros disponibilizados aos programas Reuni e Expansão, informações estas disponibilizadas pelos órgãos do Poder Executivo Federal. De fato, houve grande expansão da educação pública superior no Brasil após a implantação do Reuni, os resultados apresentam um aumento de cerca de 30% no número de matrículas de2003 a 2009, um aumento de cerca de 70% no número de vagas criadas pelo Reuni no mesmo período, e de 2005 a 2009 um aumento de 90% nos recursos financeiros disponibilizados. Todavia, essa melhora não impactará na melhoria educacional, enquanto não houver processo de construção e desenvolvimento do discente. É preciso construir uma visão mais completa da qualidade da educação superior no Brasil e, para tanto, deve-se considerar variáveis como estrutura física das Universidades, grade curricular e projetos pedagógicos dos cursos, além da constituição do corpo docente.
metadata.dc.description.abstracten: This research of character qualitative, descriptive, it aims to understand the contribution, although initial, of the Reuni program for the democratization of access to higher education, in federal university in Brazil. The survey assessed textual information and graphical presentations, which concerned:a) Number of matriculations created by Reuni program; b) Number of vacancies; and c) Financial resources made available the programs Reuni and Expansion information provided by these organs Federal Executive Power. In fact, there was a great expansion of public higher education in Brazil after the implementation of Reuni. The results show an increase of about 30% in the number of matriculation from 2003 to 2009, an increase of about 70% in the number of vacancies created by Reuni in the same period, and from 2005 to 2009 an increase of 90% in the available financial resources. However, this improvement will not affect educational improvement, while there is no process of construction and development of the student. We need to build a more complete vision of the quality of higher education in Brazil, and, therefore, it should consider variables such as physical structure of universities, curriculum and pedagogical projects of the courses, beyond the constitution of the body teacher.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10142
ISSN: 23172983
metadata.dc.rights.license: Os trabalhos publicados pela Revista FSA estão sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Não Comercial 4.0 Internacional. Fonte: Revista FSA. Disponível em: <http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/about>. Acesso em: 31 jul. 2018.
Appears in Collections:DECAD- Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_UniversidadeFederalPolíticas.pdf551,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.