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Título: Affirmative action in basic education : subsidies for the FUNDEB equity measure.
Título(s) alternativo(s): Ação afirmativa na educação básica : subsídios à medida de equidade do FUNDEB.
Autor(es): Tripodi, Maria do Rosário Figueiredo
Delgado, Victor Maia Senna
Januário, Eduardo
Palavras-chave: Inequalities
Race
Educational indicators
Data do documento: 2022
Referência: TRIPODI, M. do R. F..; DELGADO, V. M. S.; JANUÁRIO, E. Affirmative action in basic education: subsidies for the FUNDEB equity measure. Educação & Sociedade, Campinas, v. 43, artigo e254823, 2022. Disponível em: <http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302022000105000&script=sci_abstract>. Acesso em: 01 mar. 2023.
Resumo: The limits of educational universalistic policies are discussed in the sphere of educational financing, for the reduction of racial inequalities, presenting subventions to think about the creation of an index for equitable allocation of financial resources according to the perspective of the concept VAAR/FUNDEB. A principle concerning difference and corrective justice is integrated into the premises, in order to highlight the pressure of the racial attribute in the measure of equity provided for by the Law n. 14113/2020. The approach of the interpretation adopted by the paper sustains that to overcome racial inequalities in education it is required that the State takes advancement in the presupposition of equal treatment while distributing financial resources to the schools.
Resumo em outra língua: Discutem-se os limites das políticas educacionais universalistas, no âmbito do financiamento educacional, para a redução de desigualdades raciais, apresentando subsídios para se pensar a construção de um índice de alocação equitativa de recursos financeiros na perspectiva do VAAR/FUNDEB. Integra-se aos pressupostos selecionados um princípio de diferença e de justiça corretiva, de modo a evidenciar o peso do atributo racial na medida de equidade disposta pela Lei n. 14.113 de 2020. A postura interpretativa assumida pelo trabalho defende que a superação das desigualdades educacionais raciais exige que o Estado avance no pressuposto de igualdade de tratamento no aporte de recursos às escolas.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/16696
DOI: https://doi.org/10.1590/es.254823_in
ISSN: 1678-4626
Licença: This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0). Fonte: o PDF do artigo.
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